Author: | Category: Vrachtuitwisseling |

Geen website betekent dat er geen bedrijf aanwezig is.

 

Het internet is tegenwoordig een normale factor in het dagelijks leven en nog meer in het werk van het leven. Veel bedrijven bieden hun diensten of producten uitsluitend via het internet en kunnen zelfs zonder het internet niet bestaan.

Maar bedrijven die “offline” diensten die niet over het internet lopen b.v. goederenvervoer kunnen niettemin ook profiteren van het internet. Echter, veel kleinere of middelgrote bedrijven zijn niet op de hoogte van het digitale tijdperk en nemen niet de kans die het wereld web ons aanbiedt. Volgens een onderzoek in opdracht van GoDaddy van Redshift Research, zijn het de kleinste bedrijven die het niet belangrijk vinden om online gevonden te worden. Dit geldt ook voor veel middelgrote bedrijven. De deskundigen zijn van mening als een bedrijf niet online wordt gevonden dat het bedrijf al wordt afgewezen.

 

SMEs-need-to-be-online-to-be-competitive-300x300

 

 

Een paar redenen om uw transportbedrijf online zichtbaar te maken

Het is niet langer genoeg om in een online telefoonboek te worden opgenomen, waar alleen u naam en adres te vinden is. Als we ons richten op bedrijven uit de sector goederenvervoer dan is dit is een industrie die vóór het internet hun eigen “bedrijvengids” of papieren adressenbox aangemaakt hebben waar alleen de bedrijfsnaam en een adres opstond. Na verloop van tijd, zoals de meeste van de grote en een aantal van de middelgrote bedrijven ontdekte het internet als een markt om aan te bieden en reclame te maken, maar de meeste van de kleine en middelgrote ondernemingen zijn gewoon met hun oude habit gebleven en zijn nog steeds online niet aanwezig en werken verder met hun papieren adressenbox.

Als het bedrijf online niet gevonden wordt kan men het belang van een potentiële zakenpartner niet winnen. De belangstelling van potentiële klanten vergt naar veel meer informatie over het bedrijf. De overleving en groei van kleine en middelgrote ondernemingen zijn gekoppeld aan hun klanten van hun vervoer of goederenvervoer.  Bedrijven die wat kleiner zijn hebben grote concurrenten en zijn gevoeliger voor negatieve veranderingen zoals b.v. als een van de belangrijkste klant het contract niet meer tekent. Slimme transportbedrijven kijken vooruit om dergelijke situaties te voorkomen, door meer klanten te hebben zodat het bedrijf door kan blijven gaan.

De meeste klanten ongeacht in welke branche of bedrijf zoeken naar nieuwe business partners via de zoekmachines zoals Google. En daarom is een bedrijfspresentatie online heel belangrijk.

 

De drie stappen om online zichtbaar te worden

De redenen en het belang zichtbaar op het internet om te worden gevonden door nieuwe klanten en potentiële zakelijke partners hebben wwe verteld, maar welke online mediakanalen zijn de beste “etalages” om hen te bereiken? De meest opvallende is een zoekmachine machine zoals Google en natuurlijk een website. Een website hoeft niet tot een indrukwekkende 100 pagina monster zijn. Een eenvoudig en mooi ogende website met bedrijfsinformatie, contactgegevens en een presentatie van de aangeboden diensten kan ook de truc doen. Er zijn duizenden handleidingen over hoe je je eigen website bouwen kan, dus gewoon even googelen en lees je een weg door vele sites of misschien vindt je een van de duizenden video-tutorial op YouTube. Een aanbeveling is afbeeldingen en foto’s van het team, misschien wel foto’s van het bedrijfswagenpark, als je een vervoerder bent. Een website vereist ook dat u eerst een domeinnaam koopt, dus een financieel investering, is ook noodzakelijk. Als je de tijd en middelen hebt dan schrijf een paar persberichten of nieuws om een goede eerste indruk te maken. Ze hoeven niet te lang zijn. Het kan bijvoorbeeld over nieuwe medewerkers, een nieuw aangekochte vrachtwagen of vrachtwagens, een donatie aan een goed doel of een nieuwe samenwerking met een transportplatform gaan. Een ander belangrijk kanaal is om naar nieuwe klanten te zoeken,is door middel van sociale media. Sommige bedrijven zijn bezorgd over het risico van negatieve feedback en daarom vermijden ze social media kanalen. Maar als een klein- of middelgroot bedrijf is dit een zeer klein risico en profiteert het bedrijf meer dan het schaadt. Nestlé is één van de historische voorbeelden van een bedrijf met een Facebook-profiel, waar een shitstorm plaatsgevonden is, maar hoewel ze deze case slecht afgehandeld hebben, heeft het niet een beetje het bedrijf geruïneerd. Een social media profiel kost niets, maar kost wel tijd. Je moet een pagina aanmaken en profielfoto’s uploaden en bedrijfsinformatie invoeren. En dan regelmatig wat te posten om andere gebruikers en potentiële klanten naar uw site te trekken. Als je een website hebt, is het ook perfect om een link hier in te plaatsen met een mooie foto. Zo zien ook potentiële klanten dat u actief bent. Vergeet niet om de post activiteit te houden, omdat bij een  social media profiel waar de laatste post een half jaar geleden  of zelfs jaar (jaren) geleden geplaatst was, geeft niet een zeer actieve / interessant beeld. Nogmaals, het internet staat vol met how-to-do pagina’s en video’s, als je tutorials nodig hebt.

Derde tip is boven de eerste twee genoemde. Neem een kijkje op uw zakelijke partners die de zelfde diensten uitvoeren. Heel vaak zijn deze bedrijven groot en hebben reclame-mogelijkheden. Vraag naar samenwerkingspartners zoals bijvoorbeeld uw trucks-dealer, uw vracht management systeem provider, telematica aanbieder of vrachtuitwisseling enz. Ook al is uw bedrijf klein of middelgroot. Het kost niets om hen te vragen, of ze je de mogelijkheid bieden om een klantreferentie op hun website mag plaatsen (misschien zelfs met een link naar uw nieuwe website). Of misschien bieden ze een online directory. Bijvoorbeeld TimoCom vrachtuitwisseling heeft een online bedrijvengids alleen voor hun klanten. En ze hebben klantreferenties op de website met een link naar hun bedrijfswebsite. Bij TimoCom zijn 36.000 transport- en logistieke bedrijven ingeschreven die je een voordeel geeft meer bedrijven te bereiken, maar ook potentiële klanten. Een voordeel van samenwerkingspartners zijn dat ze meestal bereid zijn om tevreden klanten online weer te geven en gratis. En is het bedrijf groot als bijvoorbeeld een vrachtwagen fabrikant zoals MAN dan hebben ze vaak ook zakelijke social media sites met vele duizenden fans / volgers en dan zijn ze bereid om uw bedrijf weer te geven als een tevreden klant met extra bedrijfsinformatie.   Laat niet “een klein bedrijfje” een argument zijn om niet online zichtbaar te worden. Verlink je bedrijf met de wereld vol met nieuwe klanten, die je normaal niet zou kunnen bereiken. Mis deze kans niet, get “plugged in” and become connected.