Author: | Category: Transport Nieuws |

Nauwelijks geïntroduceerd en nu al een prijs gewonnen: In de aanloop naar de BUS2BUS-vakbeurs, die op 27 en 28 april in Berlijn plaatsvond, ontving Daimler Buses de “busplaner 2022 Innovation Award” voor zijn nieuwe Mercedes-Benz Tourrider touringcar.

Afbeelding bron: daimlertruck.com

Gloednieuw en nu al prijswaardig: de Mercedes-Benz Tourrider voor Noord-Amerika

De innovatieprijs voor de Mercedes-Benz Tourrider is geen toeval. Of het nu gaat om design, comfort, technologie, veiligheidsvoorzieningen, individualiteit of zuinigheid – de nieuwe Mercedes-Benz Tourrider zet maatstaven voor touringcars in Noord-Amerika en zit boordevol innovaties. Daimler Buses heeft de Mercedes-Benz Tourrider in de varianten Tourrider Business en Premium speciaal voor deze markt ontwikkeld en daarbij geluisterd naar de wensen van busondernemers in de VS en Canada.

Til Oberwörder, hoofd van Daimler Buses: “Wij zijn zeer verheugd over deze eerste onderscheiding voor de nieuwe Mercedes-Benz Tourrider en willen de lezers van Busplaner bedanken. De Mercedes-Benz Tourrider is een echte Amerikaan, gecreëerd met de volledige wereldwijde know-how van Daimler Bussen”.

Innovatieve assistentiesystemen: 360-gradencamerasysteem en ABA 5

Naast comfort ligt de focus ook op veiligheid, dankzij innovatieve assistentiesystemen. Het 360-graden camerasysteem biedt een perfect zicht rondom bij het manoeuvreren en in nauwe doorgangen. De Mercedes-Benz Tourrider is ook de eerste touringcar die is uitgerust met het unieke noodremsysteem Active Brake Assist 5 – kortweg ABA 5 – met voetgangerdetectie. Dit assistentiesysteem – dat standaard in de Mercedes-Benz Tourrider zit – is ‘s werelds eerste noodremassistent voor bussen en touringcars die binnen de systeemgrenzen automatisch een noodstop tot stilstand kan uitvoeren op stilstaande of bewegende obstakels, en nu ook op personen.

Innovatieve apparatuur: Glazen dak en sfeerverlichting

Innovaties in de Mercedes-Benz Tourrider zijn onder andere het glazen Top Sky Panoramadak (optioneel op de Tourrider Premium), dat een fascinerend uitzicht biedt, en de sfeerverlichting in het passagierscompartiment, die eveneens optioneel is. De buschauffeur kan verschillende kleuren instellen en de intensiteit van het licht kiezen. Op die manier creëert hij een individuele lichtstemming die past bij de gelegenheid en de passagiers.

Typische kenmerken voor Noord-Amerika zijn het interieur met slechts één passagiersdeur vooraan, een vlakke vloer en een indeling van het passagierscompartiment met gelijkmatig verdeelde dubbele zitplaatsen en een vlakke toiletruimte achteraan rechts in de rijrichting op de laatste rij zitplaatsen. De veiligheidsbumpers en de tweedelige voorruit, alsmede de standaard lage plaatsing van de buitenspiegels met vlakke lenzen, komen eveneens tegemoet aan de overzeese wensen.

Het hart van de aandrijving is de Mercedes-Benz zescilinder-in-lijn motor OM 471, die in de Mercedes-Benz Tourrider exclusief voor touringcars in Noord-Amerika wordt gebruikt. De motor produceert 336 kW (456 pk) uit een cilinderinhoud van 12,8 liter en bereikt een maximumkoppel van 2300 Nm. Het vermogen wordt overgebracht via een automatische transmissie met koppelomvormer van Allison.

De Mercedes-Benz Tourrider wordt aangeboden als drieassige touringcar met een lengte van 13,72 m (13,92 m met absorberende bumper) in de twee modelvarianten Tourrider Business en Tourrider Premium. Afgezien van het ontwerp en de uitrustingskenmerken, verschillen ze in hun hoogte van 3,69 m (Business) en 3,75 m (Premium). Dit pluspunt komt de hoofdruimte in het interieur ten goede.

Dit totaalpakket van design, comfort, technologie en veiligheid viel ook in de smaak bij de lezers van het vaktijdschrift “busplaner”, die de nieuwe Mercedes-Benz Tourrider bekroonden met de “Innovation Award 2022”.
(Afbeelding) Bron: daimlertruck.com