Author: | Category: Transport Nieuws |

gurt

Hoe je het beste je gordels moet dragen is wijdverbreid een gebrek aan kennis. Vooral in de winter kan het heel anders uitzien.

Gelukkig hoeven we niet meer uit te leggen hoe belangrijk een gordel is, omdat rijden zonder gordel is dom en suïcidaal. Ook de airbag is geen vervanging, integendeel zonder gordel kan het dodelijk uitvallen.

Er zijn nog vrachtwagenchauffeurs, die denken dat het toch niets zou brengen. Dit is natuurlijk onzin. Zelfs met een file ongeval is er een kans om te overleven maar dan alleen met een gordel.

In de winter trek je een winterjas aan enveiligheidsgordels er overheen. Als je dat niet zo draagt dan is er veel groter risico op ernstige letsel. De gordel moet strak vastzitten om je een optimale veiligheid te kunnen bieden. Maar in elk geval moet de onderband strak zitten en zo laag mogelijk. Daarom moet men de riem weer vasttrekken voordat u gaat rijden en in dure auto’s gaat dit zelfs automatisch. Anders is het afstand tussen het lichaam en de riem te groot, waardoor de kans op inwendige verwondingen door de band toenemen kan.
Als je een winterjas draagt dan is de band niet meer direct op het lichaam. In een botsing zet je 10-30 cm terug voordat u aan de riem hangt en dat is gevaarlijk. Bovendien is de onderste gordel meestal veel te hoog, waardoor de kans op inwendige verwondingen bij een botsing en het risico weg te glijden veel te groot is.

Met een mantel kan dat nog goed gaan, maar met een jas die een beetje te dik is kan je het beste openen en de band eronder leggen. Maar deskundigen adviseren de jas voor het rijden volledig uit te trekken. Enerzijds een dikke kraag kan de volledige zicht oftewel de dode hoek veroorzaken.

Ook bij kleine kinderen moet je de winterjas uittrekken voor het kind in zijn kinderstoel met gordel zit.  En daarna kan je altijd nog het jasje aantrekken.

Smahan