Author: | Category: Vrachtuitwisseling |

DAMWOUDE/BARENDRECHT – Tijdens een bijeenkomst afgelopen zaterdag in Zwolle besloten de aanwezige chauffeurs op maandag 12 december een ‘langzaam-aan-actie’ te houden tussen 11.00 en 12.00 uur. Zij rijden dan 60 km. per uur. Dit op initiatief van Klaas de Waardt, voorzitter van de VERN. Aan de actie doen voorlopig alleen chauffeurs van de kleinere transportbedrijven mee.

De Waardt stelt dat deze prikactie bedoeld is om aandacht te vragen voor het probleem van de instroom van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs.

Hij vindt het geen probleem dat grotere transporteurs niet mee doen. “Het wordt tijd dat de hokjesgeest in Nederland losgelaten wordt. Als een werkgever wordt getroffen door de oneerlijke concurrentie, treft dat ook de chauffeur. De instroom van Oost-Europese chauffeurs die niet of slecht opgeleid de weg opgaan, is een probleem voor het gehele transport”, verklaart hij maandagmiddag tegenover Transport Online.

Op de bijeenkomst waren 1500 mensen, maar de Waardt vindt dit geen laag aantal. “Chauffeurs zijn vaak al de hele week van huis en hebben hun sociale contacten in het weekend. Ook de inkomst van Sinterklaas heeft ervoor gezorgd dat chauffeurs die dag een andere keuze maakten. Je kunt de opkomst dus gerust met tien vermenigvuldigen.”

Erbarmelijk
De Waardt wil met de actie bereiken dat er serieus naar het probleem wordt gekeken. “De verkeersveiligheid staat voorop en iedereen kent inmiddels de vele voorbeelden van gevaarlijke situaties. Oost-Europeanen spreken de taal niet, kennen de verkeersborden niet. Dus rijden ze zich vast onder tunnels en viaducten, rijden ze over busbanen of rijden ze op de snelweg achteruit.”

De veiligheid is het grootste, maar niet het enige pijnpunt van de transporteurs. “De arbeidsomstandigheden van de Oost-Europese chauffeurs is vaak erbarmelijk. Ze worden zonder geld op pad gestuurd en zijn soms maanden van huis. Kunnen nergens douchen of eten en maken dan zelf een maaltje klaar op een spiritusbrander naast een vrachtwagen vol gevaarlijke stoffen. Je kunt in zo’n situatie op ongelukken wachten.”

Nederlandse transporteurs zijn niet de enigen die last hebben van de Oost-Europese instroom. Noorwegen, Denemarken en Zweden kampen met dezelfde problemen. Reden voor de Waardt om daar eens te gaan praten. “Chauffeurs uit deze landen doen ook mee met de actie, want ook zij willen aandacht voor dit probleem.”

Slecht of helemaal niet opgeleid
Er wordt gezegd dat de actie van 12 december publieksonvriendelijk is, maar de Waardt is het daar niet mee eens. “Het enige wat we willen, is aandacht voor de vele onveilige situaties. De kinderen van de mensen die er die maandag enige hinder van ondervinden, lopen ook op straat. Het is dus ook in hun eigen belang dat er geen slecht of zelfs niet-opgeleide chauffeurs meer in Nederland rond rijden.”

Kamervragen
FNV bondgenoten voert actie op een andere manier, onder andere met de actie ‘Gelijk werk – gelijk loon’. De Waardt stelt dat hij achter elke actie staat die het probleem op kan lossen. “Wij zien er echter niets in om aan een dood paard te blijven trekken.”

Op de vragen van PvdA Kamerlid Hans Spekman aan Paul de Krom (staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid)over arbeidsverdringing, rechtsongelijkheid en valse concurrentie tussen Europese vrachtwagenchauffeurs, is voor zover nu bekend, nog geen reactie gekomen.