Auteur: | Categorie: Transport Nieuws |

Proeven op de openbare weg

De EU-lidstaten willen beginnen met autonome voertuigen testen. Het gaat voornamelijk  om truckplatooning en voertuigen die doormiddels van data-communicatie met elkaar op de autopiloot rijden. De landen hebben ook nog besloten om truckfabrikanten te ondersteunen als op openbare wegen testen doorgevoerd moeten worden. Het gaat voornamelijk om experimenten in dunbevolkte gebieden.

De RDW in Nederland bepaalt het veiligheid om op de openbare weg te testen. Daarbij doorloopt de RDW een aantal vaste stappen. RDW voert risicoanalyse uit. De resutaten overlegt de RDW met de wegbeheerder welke tijdstip op de dag, geschikte testlocatie, weeromstandigheden en de trajecten waar zo een test uitgevoerd kan worden.

Zo voert de RDW standaard een risicoanalyse uit. Ook moet de nieuwe technologie in het voertuig eerst op een afgesloten terrein zijn getest. De RDW analyseert de resultaten van die test. Daarnaast overlegt de RDW met de wegbeheerder wat de meest geschikte testlocatie is en of er extra eisen nodig zijn. Bijvoorbeeld aan het tijdstip op de dag, de weersomstandigheden en de trajecten waar de auto gaat rijden.

De auto-industrie wil vanaf 2019 nieuwe auto´s produceren die met andere auto´s  kunnen communiceren en de gegevens aan de verkeerscentrales doorgeven.

 

Autonome voertuigen zijn veiliger

Autonome voertuigen kunnen voordelen hebben voor de maatschappij. Autonome voertuigen sturen data´s naar elkaar. Deze informaties zijn belangrijk om de snelheid van elkaar af te stemmen en rijrichting. Een autonoom voertuig reageert sneller dan een menselijke bestuurder.  Wel 90 procent van de verkeersongelukken zijn door menselijke fouten veroorzaakt. We kunnen denken aan vermoeidheid of met een mobiele telefoon bezig zijn. Bestuurders zijn sneller afgeleid. Een computer kan ons helpen om ongelukken te verminderen.

 

Het fileprobleem

We hebben ook in Nederland een groot fileprobleem. Veel mensen staan twee keer per dag in de file. Files worden steeds groter in Nederland. Autonome voertuigen zorgen ervoor dat auto´s en vrachtauto´s dichter op elkaar rijden. Door het benutten van ruimtes kan een bijdrage leveren aan het oplossen van het fileprobleem. Zelfrijdende auto´s zijn ook zuiniger. Als auto´s dichter op elkaar rijden hebben ze minder last van luchtweerstand en kunnen tussen vijf en vijftien procent brandstof besparen.

 

 

 

 

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *