Author: | Category: Transport Nieuws |

European Truck Platooning Challenge

Vision Truck Platooning 2025

 

Nederland is met een European Truck platooning Challenge gestart. Zes merken van geautomatiseerde trucks – DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo – rijden in kolommen (platooning), op de openbare weg vanuit verschillende Europese steden naar Nederland. Het doel van de Challenge was platooning een stap dichter bij de uitvoering te brengen. Vision Truck platooning 2025: Het creëren van Next Generation Mobility
De onderstaande animatie is onderdeel van de “Vision Truck platooning 2025”, die werd opgesteld tijdens een 24-uur durende workshop, georganiseerd door Rijkswaterstaat en TNO. Vijftien aanvullende experts hebben deelgenomen aan de workshop van verschillende belanghebbenden uit de European Truck platooning Challenge netwerk zoals truckfabrikanten, kennisinstellingen, logistieke dienstverleners, beleidsmakers, wegbeheerders, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en verzekeringsmaatschappijen. De “Vision Truck platooning 2025” werd gepresenteerd tijdens de European Truck platooning Conferentie op 7 april 2016.

 

Platooning versterkt ook de leidende positie van onze auto-industrie

 

Onder vermelding van minister Schultz van Haegen: “De resultaten van deze eerste grote try-out in Europa zijn veelbelovend. Truck platooning zorgt ervoor dat het vervoer schoner en efficiënter is. Zelf het besturen van voertuigen zal ook de verkeersveiligheid verbeteren, omdat de meeste verkeersongevallen zijn te wijten aan menselijke fouten. Volgens Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de ACEA, de Europese overkoepelende organisatie vertelt: de voordelen van platooning gaat verder  dan alleen wegvervoer, het is efficiënter, veiliger en vriendelijker voor het milieu. “Platooning versterkt ook de leidende positie van onze auto-industrie op het gebied van nieuwe technologie; Dit verhoogt ook de concurrentiepositie van Europa op de wereldmarkt. Inmiddels zijn er nog tal van barrières in de plaats, dat de lancering van deze technologie belemmeren. Met dit in het achterhoofd is het goed dat Nederland het voortouw heeft genomen in het positioneren van deze onderwerpen hoog op de Europese agenda. Samenwerking binnen de EU is van cruciaal belang bij het voorkomen van de ontwikkeling van een lappendeken van lokale regels en procedures, wurgen vooruitgang”. De Challenge opende op 29 maart met het vertrek van de eerste “trein” van vrachtwagens naar een aantal Europese steden. Kolommen van vrachtwagens van DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo via  Zweden, Duitsland en België naar Rotterdam. Elk konvooi zal uit twee en maximaal drie combinaties bestaan. Deze zijn via elektronische weg aan elkaar gekoppeld waarbij de achterste trucks de voorste volledig automatisch volgen.

 

Unilever, Albert Heijn en Jumbo zijn in gesprek

 

Het Nederlandse bedrijfsleven en de transportsector in het bijzonder  zien de goede mogelijkheden voor truck platooning. Unilever, Albert Heijn en Jumbo zijn in gesprek met de overheid om het vervoer op deze manieren van truck platooning te implementeren. Wat de toekomst betreft, te zijner tijd, zal truck platooning van het Havenbedrijf Rotterdam rijden en vandaar uit de  goederen in heel Europa uit leveren.

In de afgelopen dagen werd de platooning vanuit de lucht gevolgd en gefilmd. Dit zal bepalen hoe het overige verkeer reageert op de kolommen. Ondertussen is er een gezamenlijk onderzoek aan de gang met de Koninklijke Nederlandse Touring Club (ANWB) om te zien hoe de weggebruikers actief kunnen worden en betrokken raken bij de invoering van de truck platooning.

 

 

Truckplatooning