Author: | Category: Transport Nieuws |

Gecombineerd vervoer wordt versterkt

 

Op 1 juni 2016 is het na jaren van planning en veel beslissingen eindelijk zover: de Gotthard-basistunnel in Zwitserland, in het hart van de Alpen, wordt feestelijk geopend! De Gotthard-basistunnel is met 56.978 meter (westtunnel, de oosttunnel is 57.091 lang) de langste spoortunnel ter wereld. De tunnel wordt eind 2016 in gebruik genomen, maar de eerste personen konden op 1 juli in het kader van de festiviteiten al een ritje maken. Er werd een groot volksfeest georganiseerd met tal van wereldleiders om het afgeronde project goed te vieren.

csm__AAI8992_6fc74f4f8b

https://www.alptransit.ch/de/media/fotogalerie/
Bron© AlpTransit Gotthard AG

 

Waarom wordt de nieuwe tunnel gevierd met een plechtigheid?

Het gigantische project van de Zwitsers in het hart van de Alpen werd in 17 jaar gerealiseerd en het budget werd daarbij niet overschreden. Het transalpine verkeer en het milieu moet zo worden ontlast door de goederen, zoals bij het referendum van 1994 al is besloten, niet over de weg maar over het spoor te vervoeren. De basistunnel heeft meer capaciteit dan de Gotthardtunnel, de treinen zullen frequent en op tijd rijden en zo zijn er snellere verbindingen mogelijk. De reistijd van personen die van Zürich naar Milaan reizen, kan in verbinding met de Ceneri-basistunnel met ca. één uur worden teruggebracht. Goederen kunnen ook in minder tijd met frequentere verbindingen worden vervoerd. In vergelijking met de Gotthardtunnel kunnen er dan per dag 260 in plaats van 180 treinen door de tunnel rijden. Treinen met een lengte van 740 m in plaats van 600 m kunnen 2000 ton vervoeren en na meer proefdraaien en tests kan er worden geconcludeerd dat er zelfs een last van 4000 ton kan worden vervoerd omdat er in de tunnel haast geen hoogteverschillen en smalle bochten zijn. Deskundigen spreken hier van een vlakke spoorlijn omdat er weinig tot geen hoogteverschillen waarneembaar zijn.

Door deze vlakke spoorlijn is geoptimaliseerd, gecombineerd vervoer mogelijk omdat er langere treincombinaties en minder locomotieven kunnen worden ingezet. Tot nu toe moesten er steeds drie locomotieven worden gebruikt om de 600 m lange treincombinaties te laten rijden. Dit is een verbetering van de efficiëntie die een positief effect kan hebben op het goederenvervoer en de Europese economie. Het is nu ook mogelijk dat er kleinere spoorwegondernemingen met minder locomotieven gecombineerd vervoer kunnen aanbieden.

 

Mogelijkheden op het spoor

Door andere structurele maatregelen wordt het ook mogelijk om opleggers met een hoekhoogte van 4 m en een breedte tot 2,6 m van Bazal door de Gotthardtunnel en via Chiasso direct naar de belangrijke overslagterminal in Italië te vervoeren. Het milieu wordt daardoor ontlast. “Met de bouw van de nieuwe Gotthardtunnel heeft Zwitserland een van de grootste milieubeschermingsprojecten in Europa uitgevoerd”, aldus projectontwikkelaar AlpTransit Gotthard AG, de dochteronderneming van Schweizerische Bundesbahnen (SBB). “Dit is een aanzienlijke bijdrage aan de bescherming van de Alpen.”

De Alpen, het grootste berggebied van Europa, strekken zich uit over acht landen:  Duitsland, Liechtenstein, Oostenrijk, Slovenië, Italië, Zwitserland, Monaco en Frankrijk. Goederen kunnen alleen via de Alpen van Duitsland naar Italië worden vervoerd en de bergen zijn in Zwitserland en Italië meer dan 3.000 m hoog. Dat is ook een reden waarom vrachtwagenchauffeurs die op een transalpine route rijden, de Alpen waar mogelijk vermijden omdat ze door de hellingen en haarspeldbochten maar heel langzaam kunnen rijden en passen in de winter vaak gesloten zijn voor verkeer. Nu worden de goederen met treinen op een hoogte van 500 m boven de zeespiegel vervoerd en boven de tunnel lig een laag van 2000 m gesteente.

Elk jaar rijden er alleen al in Zwitserland één miljoen vrachtwagens. De belasting voor het milieu en de inwoners is enorm. En hoewel het aantal vrachtwagens binnen Zwitserland is gedaald door de invoering van de ‘LSA’, de heffing op vrachtvervoer, is het aantal vrachtwagens in andere landen juist toegenomen. De bewoners en het milieu worden hier belast door uitstoot en geluidshinder. De autoriteiten hebben beraamd dat het goederenverkeer in de Alpen tot 2030 zal verdubbelen. Door de opening van de Gotthard-basistunnel kan het aantal vrachtwagens op de weg afnemen met 120.000 omdat de goederen nu over het spoor kunnen worden vervoerd. De reistijd kan door dit gecombineerde vervoer aanzienlijk worden teruggebracht. Deskundigen hebben berekend dat hiermee meer dan een uur tijd kan worden bespaard.

De Gotthard-basistunnel is niet de enige tunnel die momenteel in Zwitserland wordt gebouwd. In het kader van de ‘NEAT’, de nieuwe transalpine spoorlijn, worden er nog meer tunnels gebouwd die op een hoogte van 500 m boven de zeespiegel komen te liggen.  Zo wordt de Gotthardtunnel met 20 km verlengd en omgedoopt tot de Axentunnel. Op zijn vroegst in 2030 zal er met de bouwwerkzaamheden worden begonnen. Als in 2020 de Ceneri-basistunnel is afgerond en in gebruik is genomen, is vervoer via het spoor van de Noordzee tot de Middellandse zee mogelijk. In Italië hebben buitenlandse investeerders al hun oog laten vallen op de Ligurische havens. Er is al begonnen met de uitbreiding van veel havens en intermodale terminals. Het is echter heel belangrijk dat de aanvoerroutes in Duitsland en Italië ook worden afgemaakt. Anders zal er niemand kunnen profiteren van de nieuwe Gotthard-basistunnel.

Het zal nog enkele jaren duren tot de capaciteit van de Gotthard-basistunnel volledig kan worden benut, maar het is zeker dat het belang van de tunnel de komende jaren duidelijker en belangrijker wordt. Het is, zoals de Zwitserse Ministerie van Buitenlandse zaken zegt: ‘een bouwwerk voor de komende generaties’.