Author: | Category: Transport Nieuws |

Na een jaar geeft de transport- en logistiek dienstverlener Gebrüder Weiss de eerste truck op waterstof in zijn vloot een goed tussentijds rapport. De Hyundai XCIENT Fuel Cell die in Altenrhein (Zwitserland) is gestationeerd, wordt dagelijks gebruikt voor de detailhandel over korte afstanden en heeft zich daar in elk seizoen bewezen. Zelfs bergopwaarts bleef de elektromotor, die zijn vermogen haalt uit een brandstofcel, optimaal presteren. Het bedrijfsvoertuig bespaart jaarlijks ongeveer 80 ton CO2-uitstoot.

Sinds de levering van de 36-tonners in januari 2021 heeft het voertuig ongeveer 70.000 kilometer afgelegd. Het verbruik was zelfs lager dan de door de fabrikant opgegeven waarde. In een jaar tijd was er slechts één bezoek aan de werkplaats voor een technische controle. “De aankoop was een waardevolle investering in een grondstoffenbesparend vrachtvervoer over de weg. De truck wordt goed ontvangen door de chauffeurs en vooral door de klanten,” vat Peter Waldenberger samen, die verantwoordelijk is voor het kwaliteits- en milieumanagement bij de Gebrüder Weiss.

Gegevens en feiten over de waterstoftruck van Gebrüder Weiss

  • Voertuigtype: Hyundai XCIENT Fuel Cell
  • Totaal toelaatbaar gewicht: 36 ton
  • Maximumsnelheid: 85 kilometer per uur
  • Tankinhoud: 32 kilogram waterstof
  • Tijd voor tanken: 12 minuten
  • Druk in de tank: 350 bar
  • Gemiddeld aantal kilometers per dag: 430 kilometer
  • Totaal aantal kilometers sinds de overname: 70.000 kilometer
  • Consumptie: ca. 7,5 kilo per 100 kilometer
  • Bereik op één tank brandstof: ca. 450 kilometer
  • Het vermogen van de elektromotor: 350 kilowatt

De Gebrüder Weiss is van plan in de toekomst vrachtwagens op waterstof in te zetten in Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Subsidieprogramma’s in Duitsland maken het gebruik ten noorden van de Alpen aantrekkelijk. De enige beperking is de beschikbaarheid van waterstoftankstations, waarvan er in Zwitserland al negen zijn. Naast de vrachtwagen met brandstofcel gebruikt het logistieke bedrijf al verschillende vrachtwagens op gas in Oostenrijk, Duitsland en Servië en elektrisch aangedreven vrachtwagens en bestelwagens in de regio Wenen – onder andere voor de klant IKEA in de thuisbezorgingssector.