Author: | Category: Transport Nieuws |

 

Gezonde vrachtwagenchauffeurs

Pressebild

 

Gezond eten en meer bewegen en rusten in het drukke dagelijkse leven van vrachtwagenchauffeurs

 

Of men een gezond leven kan leiden, ligt vaak aan wat voor een werk je doet.

Vrachtwagenchauffeurs hebben het vrij moeilijk als het gaat om fit te blijven. Ze moeten vaker lang zitten, onregelmatige etenstijden en werkuren zijn vaak verschillend, eenzaamheid, angst en veel stress. Dit zijn niet de beste dingen voor een goede gezondheid. Gelukkig beseffen nu veel bedrijven dat ze de levenskwaliteit van hun chauffeurs moeten verbeteren.

Je werk kan je natuurlijk beter doen als je gezond en fit bent. De arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs zijn ronduit slecht: ze voelen de hele dag trillingen door hun hele lichaam en hebben te maken met lawaai, wisselende werktijden, te weinig pauze, onregelmatige etenstijden, een slechte zithouding, etc. Maar er komt nog meer.Hun werkomgeving is niet bepaald gezond te noemen, want chauffeurs ademen zwaveldioxide, koolmonoxide (CO), en nog andere schadelijke stoffen in. Stel je eens voor dat alle medewerkers zulke slechte arbeidsomstandigheden hebben.

 

Werkgevers en werknemers moeten samen handelen

Natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn eetpatroon en lichamelijke beweging! Volgens de onderzoek bleek dat veel vrachtwagenchauffeurs niet weten hoe ze zich met weinig moeite beter en gezonder kunnen voelen. Dus op dit gebied kunnen werkgevens oftewel bedrijven hun mederwerkers beter ondersteuen door ze te coachen op het gebied van voeding, beweging,  slaapgewoonten en gewichtsbeheersing. Sommige werkgevers proberen het werk te reorganiseren en een werkomgeving te creëren die een gezonde levenswijze stimuleert. Daarmee kunnen we beginnen met een regelmatig langere pauzes inplannen, waardoor chauffeurs rustig kunnen eten en daarnaast kleine sportoefeningen kunnen doen.

Deze maatregelen leiden tot een betere gezondheid van de werknemers en zelfs de werknemer profiteert door minder ziekteverzuim van vrachtwagenchauffeurs kan er zelfs veel geld sparen en tijd.

 

Dit klinkt misschien onrealistisch, maar er zijn al bedrijven die het goede voorbeeld geven en met innovatieve maatregelen de gezondheid van hun chauffeurs bevorderen.

 

Casestudies van bedrijven een goede voorbeeld geven

Een voorbeeld daarvan is het Belgische bedrijf Van Dievel dat beschikt over 60 eigen vrachtwagens en meer dan 90 chauffeurs in dienst heeft. Van Dievel heeft bovendien een arts in vaste dienst, die elk jaar alle chauffeurs onderzoekt. Het bedrijf ontwikkelde zijn eigen trainingsprogramma en stelde een brochure op in samenwerking met de arts, een externe ergonoom en acht chauffeurs om te laten zien hoe chauffeurs gezonder kunnen werken en spier- en skeletaandoeningen kunnen voorkomen.

 

Een ander voorbeeld is het transportbedrijf Finlandia met het project ‘Tim Truckers’, dat staat voor ‘truckers in goede gezondheid’. Het bedrijf heeft in het kader van dit project eerst een programma ontwikkeld dat met de hulp van een interne bedrijfsarts gezondheidsproblemen bij chauffeurs signaleert.

Als het probleem is gevonden en er een diagnose is gesteld, geeft de arts voorlopig advies en wijst de chauffeur door naar een specialist voor meer onderzoek. De bedrijfsarts ondersteunt de chauffeurs ook op een andere manier. Finlandia heeft namelijk een lunchservice opgezet voor vrachtwagenchauffeurs met verschillende gezonde maaltijden. Zo eten ze gevarieerd in plaats van snel en ongezond. Naast voeding speelt ook pauze een grote rol. Het bedrijf heeft daarom een psychologe in dienst genomen die de werktijden en routes zo inplant dat de chauffeurs genoeg pauze kunnen maken.

 

Maar niet alleen bedrijven, maar ook verenigingen maken zich sterk voor de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs, zo ook ‘DocStop für Europäer e.V.’. De vereniging werd in 2007 opgericht voor een betere medische ondersteuning van chauffeurs op Europese transportroutes. Als een chauffeur onderweg klachten krijgt, belt hij de gemeenschappelijke DocStop hotline, die via de ADAC Truck Service loopt. Hij beschrijft dan zijn klachten, de precieze locatie en de route die hij nog moet rijden en krijgt vervolgens te horen waar de volgende DocStop-locatie en de eerstvolgende parkeermogelijkheid die op zijn route ligt, te vinden zijn. Daar wordt de chauffeur vervolgens behandeld door een arts. Er zijn inmiddels al 535 DocStop-locaties in heel Europa te vinden en er werken meer dan 100 deelnemers en partners mee aan dit project, waaronder vrachtuitwisseling TimoCom Soft-und Hardware GmbH.

 

Aan de hand van de voorbeelden zien we dat transportbedrijven en verenigingen een grote bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs. Door deze maatregelen wordt vooral bij bedrijven een betere werkomgeving gecreëerd en zullen de werknemers positiever zijn over het werk. Er wordt vooral het gevoel gewekt dat werkgevers zich wat aantrekken van hun werknemers.

 

En hoe zit het bij uw bedrijf? Wordt er aandacht besteed aan de gezondheid van werknemers en wordt deze kwestie serieus genomen?