Author: | Category: Transport Nieuws |

Naast de vraag OF u de gordel omdoet, is het net zo belangrijk HOE u dat doet, en op dat gebied ontbreekt vandaag de dag flink wat kennis. En dat blijkt vooral in de winter.

Gelukkig hoeven we de meeste automobilisten tegenwoordig niet meer te vertellen dat het belangrijk is om de gordel om te doen. Bijna iedereen weet wel dat rijden zonder riem, dom is en dodelijk kan zijn. De airbag is geen vervanging van de riem – in tegendeel, zonder gordel is deze extra dodelijk.

Helaas is het aandeel gordelhaters onder vrachtwagenchauffeurs flink hoger, omdat velen van hen denken dat het dragen van een riem toch geen verschil maakt. En dat brengt niets dan ellende. Zelfs bij een gigantische kettingbotsing heeft de chauffeur in een moderne cabine een hoge overlevingskans, maar alleen met een riem.

Naast de vraag OF u de gordel omdoet, is het net zo belangrijk HOE u dat doet, en op dat gebied ontbreekt vandaag de dag flink wat kennis. En dat blijkt vooral in de winter, want haast niemand trekt zijn dikke winterjas uit vóór men de gordel omdoet. En dat leidt tot een hogere kans op verwondingen. Want óver een dikke jas sluit de gordel niet zo goed aan als zou moeten om optimale veiligheid te garanderen.

Ook als u in de zomer dunne kleding draagt, moet u er altijd op letten dat uw onderste gordel goed aansluit. Niet op de broekriem en ook niet daarboven, maar eronder. Bij mensen met een dikkere buik is dat vaak lastig, omdat er niet voldoende plaats is. In elk geval moet de onderste gordel zo laag mogelijk zitten en altijd op spanning staan. Bij het wegrijden, zou u de gordel nog iets strakker aan kunnen trekken – iets dat bij moderne auto’s automatisch gaat. Anders is de ruimte tussen uw lichaam en de gordel te groot en dat betekent een groter risico op inwendig letsel.

Veel mensen denken dat bij een botsing het bovenlichaam in de gordel valt. Maar als de onderste gordel niet goed zit, bestaat het gevaar om naar beneden te glijden.

Als u een dikke winterjas draagt, sluit de gordel niet goed op het lichaam aan. Bij een botsing wordt u 10 – 30 cm teruggeduwd vóór u in de gordels geduwd wordt en dat is gevaarlijk. Als de onderste gordel te hoog zit, bestaat het risico om naar beneden te glijden wat het gevaar op verwondingen aanzienlijk verhoogt.

Bij een lange jas kan het niet, maar als u een jack draagt, kunt u de rits opendoen en de jaspanden over de gordel leggen. Echter, experts raden aan om een jas of jack uit te doen vóór u gaat rijden. Ten eerste omdat door de opvulling er een langer stuk gordel gebruikt moet worden en ten tweede omdat een dikke kraag vaak het volledige zicht op de dode hoek blokkeert als men over de schouder kijkt.

Trek ook bij kinderen de winterjas uit vóór u ze in het kinderzitje zet. U kunt nadat u de gordels bij uw kind hebt omgedaan, het jasje over het kind heen leggen.

Moderne auto’s zijn tegenwoordig in een paar minuten warm. Als 5 minuten klappertanden een rit naar het ziekenhuis kan besparen, is dat de moeite waard om op de koop toe te nemen. En maak de auto niet sneeuw- en ijsvrij terwijl de motor loopt en het zo binnen sneller warm wordt. Want voor een beetje extra comfort, belast u talloze omwonenden met onnodig lawaai en stank.