Author: | Category: Transportbarometer |

Düsseldorf, 09-10-2012. Negatieve berichten over de Europese economie drukken al maanden lang hun stempel op het nieuws. Hoe de transportmarkt onder die omstandigheden het hoofd boven water weet te houden, is een wonder. En toch is dat het geval: In het derde kwartaal gaf de TimoCom transportbarometer nog slechts een vracht en laadruimteverhouding van 47:53 voor de transportrelaties „Alle landen“ naar „Alle landen“ aan.

 

„Alles op een zeer laag pitje“, zo beoordeelt TimoCom Chief Representative Marcel Frings de zomer in economisch opzicht. De TimoCom transportbarometer lag in het derde kwartaal negen procentpunten lager dan de vergelijkingswaarde uit het voorafgaande jaar (56:44 in 2011) en daarmee ver onder het gemiddelde vrachtniveau.

De maand juli al was onder denkbaar slechte voortekenen van start gegaan. „De haperende Europese economie deed zich aan het begin van het 3de kwartaal in volle hevigheid voelen. De transportbarometer lag met een vracht en laadruimteverhouding van 45:55 15 volle procentpunten lager dan de kwartaalswaarde van het jaar daarvoor (60:40) en maar liefst 20 punten onder de waarde van 2010“, aldus Frings.

Nog verder bergafwaarts ging het met het vrachtaandeel in augustus. Hier wees de TimoCom transportbarometer een gemiddelde vracht en laadruimteverhouding van 43:57 aan. Maar daarmee markeerde deze maand de absolute bodem van de komkommertijd, want aan het eind van het kwartaal klom het vrachtaandeel in de transportmarkt weer gestaag omhoog. In september stabiliseerde de TimoCom transportbarometer uiteindelijk op 53:47.

De Europese motor is daarbij eens te meer Duitsland. Terwijl een groot aantal landen door de economische crisis flinke klappen oplopen, blijft Duitsland een rots in de branding. Medio september klom het vrachtaandeel bij de nationale relaties naar 77 procent. „Wij gaan er vooralsnog van uit dat ook het tweede kwartaal een tweedeling in Europa te zien zal geven. Aan de ene kant staat Duitsland, waar de transportmarkt er nog steeds relatief goed bijstaat. Aan de andere kant staan de overige Europese landen, die te leiden hebben van het huidige financiële beleid, dat men gerust als bezuinigingsbeleid mag bestempelen, vindt Frings.

 

De vraag is nu, hoe de Europese transportmarkt uit de depressie weet te geraken. Maar zolang Spanje de hoogste werkloosheidscijfers heeft   en investeringen in andere Europese landen uitblijven door bezuinigingsdwang, blijft er slechts een klein sprankje hoop over dat de TimoCom transportbarometer in het 4de kwartaal weer wat vaker een vrachtoverschot gaat aanwijzen.
Meer informatie over TimoCom  en de transportbarometer vindt u op www.timocom.nl.

 

Länge: 2766 Zeichen inklusive Leerzeichen.

 

 

Over TimoCom
TimoCom Soft- und Hardware GmbH werd opgericht in 1997 en positioneert zich als IT-dienstverlener voor de gehele transportsector. In slechts enkele jaren is TimoCom uitgegroeid van een starter tot een gevestigde middelgrote onderneming. Met een omvangrijk team van internationale medewerkers exploiteert TimoCom twee Europese aanbestedingsplatformen: TC Truck&Cargo®, de marktleider onder de vracht- en laadruimtebeurzen en TC eBid®, het online platform voor transportaanbestedingen.

Op de transportbeurs TC Truck&Cargo® wordt zowel vracht als laadruimte europawijd aangeboden. TC eBid® helpt verladers uit handel & industrie en expediteurs bij hun aanbestedingsmanagement en vereenvoudigt de zakelijke processen tussen hen en overige  transportdienstverleners.