Author: | Category: Transport Nieuws |

Bron: DAF - PersbureauDe nieuwe DAF XF, XG en XG+ werden op de autoshow Solutrans in Lyon uitgeroepen tot “Truck van het Jaar 2022″. De nieuwe generatie van DAF stelt een nieuwe industrienorm voor efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort,” aldus de jury na een reeks uitgebreide tests. De waterstof-aangedreven versie van de nieuwe DAF won de prijs voor “Innovatieve Truck van het Jaar 2022”.

Deze jaarlijkse prijs, die is gebaseerd op de regels van de internationale Truck of the Year (IToY)-wedstrijd, wordt toegekend aan de in het afgelopen jaar geïntroduceerde vrachtwagen die het meest heeft bijgedragen tot de verbetering van de efficiëntie van het wegvervoer. Bij de jurering wordt rekening gehouden met een aantal criteria, waaronder technologische innovatie, comfort, veiligheid, rijplezier, brandstofbesparing, milieu-effect en totale kosten van eigendom (TCO).

De eerste in de sector

“DAF is de eerste vrachtwagenfabrikant die een volledig nieuwe generatie vrachtwagens introduceert, ontworpen om te voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving voor vrachtwagengewichten en -afmetingen,” zei Gianenrico Griffini, voorzitter van de jury van de International Truck of the Year. “Het resultaat is een reeks zeer aantrekkelijke en aerodynamische vrachtwagens die de beste efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort in hun klasse bieden.” De nieuwe XF, XG en XG⁺ bieden een uitstekend zicht naar voren dankzij een grote, gebogen voorruit, zijruiten met een lage gordellijn en een stoeprandzichtvenster. Deze voorzieningen – samen met een digitaal zichtsysteem dat de traditionele zijspiegels vervangt en een nieuwe bochtencamera – zorgen voor zicht rondom, waardoor kwetsbare weggebruikers worden beschermd.”

Echt teamwerk

De prestigieuze prijs International Truck of the Year 2022 werd uitgereikt aan Harry Wolters, President van DAF Trucks, die de erkenning opdroeg aan alle meer dan 12.000 werknemers van DAF wereldwijd. “Dit is een unieke prestatie – een echte teamprestatie! De nieuwe generatie XF, XG en XG⁺ vertegenwoordigt het grootste innovatieproject in onze meer dan 90-jarige geschiedenis. Het is het resultaat van goed luisteren naar onze klanten en hun chauffeurs, een duidelijke visie hebben op de toekomst van duurzame en levensvatbare vervoersoplossingen, en altijd ons uiterste best doen om de beste vervoersoplossingen te leveren. Wij zijn de eerste vrachtwagenfabrikant die de nieuwe Europese regelgeving inzake gewichten en afmetingen van vrachtwagens ten volle benut om onze klanten unieke voordelen te bieden.

De voorzitter van de IToY-jury, Gianenrico Griffini, vatte de stemming van de jury samen: “Met de introductie van een nieuwe generatie trucks heeft DAF een reeks high-tech zware bedrijfsvoertuigen geïntroduceerd die nieuwe normen stellen in de industrie. Hij is ook toekomstgericht en biedt een uitgebreid en zeer energie-efficiënt platform voor nieuwe generaties alternatieve energie en aandrijfsystemen.”.

Vrachtwageninnovatieprijs 2022

Bron: DAF - PersbureauEen uitstekend voorbeeld is de nieuwe XF met waterstofverbrandingsmotor die bij DAF in ontwikkeling is, en die in oktober bij een demonstratie indruk maakte op de jury van de International Truck of the Year-wedstrijd. Het resultaat was dat de innovatieve DAF XF H₂ truck bekroond werd met de 2022 Truck Innovation Award.

“Deze speciale onderscheiding onderstreept onze filosofie dat we in het komende decennium het volledige scala van technologieën moeten verkennen, als we naar het koolstofvrij maken van vervoer en mobiliteit gaan,” aldus Ron Borsboom, Executive Director Product Development bij DAF. “Waterstoftechnologie zou in de toekomst een zeer interessante optie kunnen zijn, naast de batterij-elektrische oplossingen die wij vandaag al aanbieden en de hybride vrachtwagens die in ontwikkeling zijn.” Het winnen van de 2022 Truck Innovation Award toont ook aan dat de verbrandingsmotor (ICE) nog steeds een veelbelovende toekomst heeft, met nieuwe generaties koolstofneutrale brandstoffen in het verschiet. Het is belangrijk te begrijpen dat het beëindigen van het gebruik van fossiele brandstoffen niet automatisch moet leiden tot een verbod op verbrandingsmotoren, vooral in het segment van het zware vervoer.”
voegde Ron Borsboom eraan toe: “H2-ICE betekent dat het bestaande netwerk van tankstations in veel regio’s gebruikt kan worden. En laten we meer gewicht toekennen aan het feit dat wij in Europa uitgebreide kennis en produktiecapaciteiten in deze technologie hebben.”
De jury van de wedstrijd International Truck of the Year bestaat uit 24 ervaren redacteuren en journalisten van de belangrijkste internationale vrachtwagen- en transportbladen.

Bron: DAF – daftrucks