Auteur: | Categorie: Vrachtuitwisseling |

De onzekerheid over de ontwikkelingen als gevolg van de coronacrisis heeft geleid tot een plotselinge toename van het aantal vrachtaanbiedingen op de Europese transportmarkt. “Veel bedrijven hebben in een vroeg stadium orders geplaatst omdat ze zich zorgen maakten over mogelijke grenssluitingen en andere beperkingen om het coronavirus in te dammen”, zegt Tilman Fecke, Business Analyst bij TIMOCOM over de uitzonderlijk hoge stijging van het aantal vrachtaanbiedingen tot medio maart op de grootste vrachtbeurs van Europa.

 

Zo zag TIMOCOM het aantal vrachtaanbiedingen in het eerste kwartaal van 2020 met 16 procent toenemen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal transporten uit Europese landen naar Italië steeg met 26 procent en naar Polen zelfs met 53 procent. Vooral de vraag naar koelwagens was groot. Op het hoogtepunt was de vraag naar gekoelde transporten 50 procent hoger dan een jaar eerder, meldt de exploitant van de vrachtbeurs.

 

Vrachtaanbiedingen medio maart met meer dan tweederde gedaald

 

Het keerpunt van deze opwaartse trend volgde medio maart, ten tijde van de Europese lockdown. Daardoor kwam de productie grotendeels stil te liggen, met uitzondering van de levensmiddelendetailhandel, wat tot een sterke daling van het aantal vrachtaanbiedingen heeft geleid. “Hoewel er meer transporten voor de levensmiddelenindustrie zijn uitgevoerd, is het aantal aangeboden vrachtaanbiedingen in Europa van midden tot eind maart met meer dan tweederde gedaald”, meldt Fecke. “We hebben nog nooit een vergelijkbare ontwikkeling in de periode voor Pasen gezien.” Normaal gesproken worden elke dag tot 750.000 vracht- en laadruimteaanbiedingen op het platform van TIMOCOM geplaatst.

 

Hoewel transportbedrijven wanhopig op zoek zijn naar orders om hun vrachtwagens tijdens de lockdown vol te krijgen, is het aantal laadruimteaanbiedingen dat in het eerste kwartaal van dit jaar via TIMOCOM op de markt werd aangeboden afgenomen. Zo nam het aantal beschikbare vrachtwagens in Europa in het eerste kwartaal met drie procent af in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In Duitsland daalde het aantal laadruimteaanbiedingen zelfs met 15 procent. Hoe is dat mogelijk?

 

“We zien dat transportbedrijven een deel van hun wagenpark van de markt halen omdat ze niet genoeg orders hebben om de laadruimtes vol te krijgen”, zegt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TIMOCOM. Zo leidt de noodtoestand waar de wereld momenteel in verkeert dus tot marktverstoringen. Maar Gburek is optimistisch: “We zien dat het aantal vrachtaanbiedingen weer langzaam toeneemt. Maar we kunnen pas in het tweede kwartaal met zekerheid zeggen wat de coronapandemie voor gevolgen heeft gehad voor de transportbranche.”

 

Met de transportbarometer analyseert het FreightTech-bedrijf TIMOCOM sinds 2009 de ontwikkeling in vraag en aanbod van transport op de laadbeurs die in het Smart Logistics System is geïntegreerd. De meer dan 130.000 gebruikers genereren op deze manier elke dag tot 750.000 internationale vracht- en laadruimteaanbiedingen. Het systeem helpt de meer dan 43.000 klanten van TIMOCOM hun logistieke doelen slim, veilig en eenvoudig te bereiken.

Meer informatie over de transportbarometer van TIMOCOM vindt u op https://www.timocom.nl/diensten/transportbarometer.

 

Persbericht:Smahan Dahmani-Cicek