Author: | Category: Transport Nieuws |

Het verhaal van TIMOCOM begint ‘s morgens vroeg op de parkeerplaats van een Duitse levensmiddelen discounter in Düsseldorf. In deze week van 1997 worden desktopcomputers verkocht die transportondernemer Jens Thiermann goed kan gebruiken voor zijn IT-startproject. Hij heeft zich tot doel gesteld een Europees platform voor het plaatsen van transportopdrachten te ontwikkelen, met behulp waarvan expediteurs en vervoerders op korte termijn ladingen kunnen vinden, het aantal lege kilometers kunnen verminderen en aldus een betere benutting van hun voertuigen kunnen bereiken.

TIMOCOM beursstand 2002

Van start-up tot Europees marktleider en internationaal merk. Hier is een foto van de TIMOCOM beursstand 2002 in Düsseldorf.

“Het begon allemaal toen ik op zoek was naar een Europees platform voor het plaatsen van transportorders om de lege ritten van mijn transportbedrijf te beperken. Ik kon er echter geen vinden die aan mijn eisen voldeed,” legt Thiermann uit. Samen met zakenpartners sleutelde Thiermann maandenlang aan software voor zijn eigen vrachtbeurs. En eindelijk was het dan zover: de oprichter van Timocom Soft- und Hardware GmbH drukte op de startknop en zag de net gelanceerde vracht- en laadruimtebeurs Truck & Cargo volstromen met aanbiedingen.

Nu was het zaak het netwerk van de nieuwe vrachtbeurs uit te breiden en de logistiek digitaal te laten gaan, want zelfs modems waren op dat moment nog onbekend terrein. “Het was een gevoel van absolute vreugde, opluchting en tegelijkertijd de aankondiging van een grote verantwoordelijkheid – ook al wisten we op dat moment nog niet hoe alles zich zou ontwikkelen”, zegt Jens Thiermann als hij er vandaag aan terugdenkt.

Aantoonbare voordelen stimuleren de vrachtbeurs

De Freight Exchange was datgene waarop het goederenvervoer over de weg in Europa had gewacht sinds de uitvinding van de faxmachine. Omdat het meetbare voordelen opleverde. Zijn bedrijf dankt een tijdsbesparing van 80% in zijn processen aan de toepassingen van TIMOCOM, zegt Wilhelm Dallmann, klant van het eerste uur met de firma Dallmaco Speditionsges. mbH. Al na enkele jaren opende het jonge bedrijf TIMOCOM vestigingen in Polen, Tsjechië en Hongarije om de belangrijkste markten in Oost-Europa beter te kunnen bedienen en overschreed het de grens van 10.000 klanten.

Vandaag heeft het bedrijf meer dan 50.000 klanten met meer dan 147.000 systeemgebruikers in 46 Europese landen. Elk jaar voeren zij het ongelooflijke aantal van 1,5 miljard vrachtopvragingen in het systeem uit. En TIMOCOM initieert al geruime tijd niet alleen zaken, maar werkt ook aan de digitalisering van het hele transportproces.

“Onze visie is een wereld zonder logistieke uitdagingen,” zegt Tim Thiermann. De oudste zoon van de oprichter nam in 2019 samen met Sebastian Lehnen de leiding over. Dit betekent dat het IT-bedrijf nu wordt geleid door de tweede generatie. En de nieuwe bedrijfsleiders hebben zich tot doel gesteld niet alleen het familiebedrijf en de vrachtbeurs voort te zetten, maar er ook de grootste en veiligste marktplaats in de vrachttechnologie-industrie van te maken. “Om dit te bereiken, investeren we tegen 2030 alleen al in onderzoek en ontwikkeling ongeveer 100 miljoen euro”, legt Tim Thiermann uit.

20 procent CO2-besparing door digitale toepassingen

Een van de investeringsgebieden is duurzaamheid, dat de laatste jaren in alle sectoren aan belang heeft gewonnen. Digitale toepassingen en vrachtuitwisselingen spelen een bijzondere rol bij de vermindering van de CO2-uitstoot in de logistiek. Meer dan 20 procent CO2-uitstoot per gereden kilometer kan worden bespaard door gebruik te maken van TIMOCOM-toepassingen, zo heeft een studie aangetoond – terwijl tegelijkertijd de benutting van het wagenpark met 30 procent toeneemt.

Binnenkort zullen TIMOCOM-klanten hun eigen CO2-voetafdruk kunnen berekenen via de marktplaats. “Door samen te werken met een jong, innovatief bedrijf helpen we onze klanten om de CO2-besparingen in hun wagenpark zichtbaar te maken”, zegt Tim Thiermann.

Het potentieel van het goederenvervoer over de weg is enorm. De vervoerssector is immers de grootste uitstoter van CO2 in Europa, en het goederenvervoer over de weg neemt daarvan een kwart voor zijn rekening. Tegelijkertijd rijdt één op de vijf vrachtwagens leeg. De noodzaak van een efficiënt gebruik van de middelen is daarom vandaag nog even relevant als in 1997.