Author: | Category: Transportbarometer |

 

Meer vracht dan begin van het jaar

 

In het 2e kwartaal kan men een lichte vrachtstijging voor de Europese transportmarkt zien. In de vrachtuitwisseling bedroeg de vracht-/laadruimteverhouding 52:48.

De laatste cijfers spreken voor zich: In april kwam het vrachtaandeel met 49% maar liefst 16 procent hoger uit dan in maart. Vergeleken met voorgaande jaren is april toch de zwakste maand. In 2015 was het vrachtaandeel 53% en in 2014 zelfs 54%.

 

NL_TM_Quartalsbericht_2016_Q2

 

Maar het gaat verder: het vrachtaandeel steeg in mei nog eens  met 10 procent. Daarmee werd het hoogste vrachtaandeel van het kwartaal en van het jaar met 59% behaald. Deze stijging komt door de vele brugdagen en korte werkweken door feestdagen. De expediteurs moesten in een kortere tijdsbestek de goederen over de weg naar de klant brengen”.

 

Het vrachtaandeel nam in juni weer af met 11 procent en kwam met 48% zelfs nog een procent lager uit dan aan het begin van het 2e kwartaal.  In juni 2015 was juni ook een slechtere maand. In 2015 bedroeg het vrachtaandeel  50% en in 2014 was er zelfs een een kleine stijging te zien van 51%.

In totaal worden er meer aanbiedingen op het TimoCom-transportplatform geplaatst dan in dezelfde periode vorig jaar.

 

De vooruitzichten voor het 3e kwartaal

Ondanks de grote schommelingen in de maanden van het 2e kwartaal bedroeg het vrachtaandeel in het 2e kwartaal 52% tegenover 48% beschikbare laadruimte. Er was in het 2e kwartaal aanzienlijk meer vracht dan aan het begin van het jaar.

De vraag is hoe zal de Europese transportmarkt zich ontwikkelen in het 3e kwartaal ? De vooruitzichten voor de komende maanden kunnen we per land bekijken want volgens de Duitse bedrijfsklimaatindex ifo is er economische groei te verwachten voor Duitsland door meer investeringen en consumentenbestedingen.

De economische situatie wordt  in Duitsland  door Italië, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Frankrijk het positiefst beoordeeld, maar de situatie in Italië, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Frankrijk ziet er minder rooskleurig uit. We weten nog niet wat de gevolgen zijn van de Brexit. De uitkomst van het referendum was een onverwachte schok!

TimoCom gaat er vanuit dat in de herfst weer meer vracht op de markt zal zijn en ook dan beschikbare laadruimte maar dat juli, augustus en september net als de vorige jaren rustiger zullen verlopen.