
Vanaf april 2016 wordt er een kilometerheffing voor trucks vanaf 3,5 ton ingevoerd.
Voor de kilometerheffing moet er €0,20 per kilometer op de belangrijkste snelwegen in
Vlaanderen betaald worden.
Deze kosten kunnen worden afgerekend via de Tolkast.
Alle tolplichtige voertuigen dienen op 1 april 2016 uitgerust te zijn met een On-Board Unit (OBU)
en geregistreerd te zijn bij de tolexploitant. Transportbedrijven uit België is een regeling in het
vooruitzicht gesteld. De bedoeling van de kilometerheffing is om buitenlandse weggebruikers mee
te laten betalen voor het gebruik van het wegennet.
Satellic OBU
- de OBU van de tolexploitant
- enkel en alleen te gebruiken voor België
- op de startdatum 100% inzetbaar voor de tolafrekening
- 135€ borg, die u bij inlevering terugkrijgt (gespreide betaling totale borgsom mogelijk)
- wij nemen de registratie bij de tolexploitant van u over
- tot 50€ vroegboekbonus mogelijk per OBU
Tarieven
Voor een vrachtwagen die vóór 1999 gebouwd zijn en zwaarder dan 32 ton is, betalen €0,20 per Km.
Voor een vrachtwagen in de laagste gewichts- tussen 3,5 en 12 ton en emisssieklasse (Euronorm 6),
geldt het minimumtarief van €0,074 per kilometer.
Brussel en Wallonië volgen nog en die tarieven kunnen verschillen.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is niet positief over de Belgische tol. ‘Kilometerheffing voor vrachtauto’s lost fileprobleem niet op’, vertelt TLN dinsdagavond. Bovendien meent ook TLN dat 30% doorgaan naar verbetering van de wegen ‘te weinig’ is gezien de status van het Belgische wegennet.
‘TLN is en blijft van mening dat de Belgen een verkeerde manier van invoering van een kilometerheffing kiezen. Daarnaast vindt TLN de verdeling aan tarieven, aangezien dat ieder landsdeel in België zijn eigen toltarief bepalen mag.
‘TLN is en blijft van mening dat de Belgen een verkeerde manier van invoering van een kilometerheffing kiezen. Daarnaast vindt TLN de verdeling aan tarieven, aangezien dat ieder landsdeel in België zijn eigen toltarief bepalen mag.
De tol wordt berekend over gereden kilometers, maximaal totaalgewicht, euronorm en regio.
Foto:Viapass.be
Is de tol onderworpen aan btw?
In Vlaanderen en Brussel is de tol niet onderworpen aan BTW. In Wallonië is het tolnet deels onderworpen
aan BTW omdat deze wegen worden beheerd door Sofico, de Waalse maatschappij voor de aanvullende
financiering van infrastructuur.
In Vlaanderen en Brussel is de tol niet onderworpen aan BTW. In Wallonië is het tolnet deels onderworpen
aan BTW omdat deze wegen worden beheerd door Sofico, de Waalse maatschappij voor de aanvullende
financiering van infrastructuur.
Welke vrachtwagens moeten tol betalen?
Elke vrachtwagen met een maximaal laadgewicht van meer dan 3,5 ton.
Wat voor soort systeem zal worden gebruikt?
Een satelliet-technologie systeem zal worden ontwikkeld voor op afstand gebaseerde tolheffingen, inclusief OBU’s.
Moet ik nog steeds betalen voor Eurovignetten op het moment dat de Belgische tol begint?
Dat hoeft niet meer voor België vanaf het moment dat de Belgische tol officieel begint, maar nog wel als u rijdt door Nederland, Denemarken, Zweden en / of Luxemburg.
Elke vrachtwagen met een maximaal laadgewicht van meer dan 3,5 ton.
Wat voor soort systeem zal worden gebruikt?
Een satelliet-technologie systeem zal worden ontwikkeld voor op afstand gebaseerde tolheffingen, inclusief OBU’s.
Moet ik nog steeds betalen voor Eurovignetten op het moment dat de Belgische tol begint?
Dat hoeft niet meer voor België vanaf het moment dat de Belgische tol officieel begint, maar nog wel als u rijdt door Nederland, Denemarken, Zweden en / of Luxemburg.
timocom Tol transport en logistiek Vracht vrachtbeurs Vrachten Vrachtenbeurs vrachtuitwisseling vrachtuitwisselling vrachtwagen