Auteur: | Categorie: Transport Nieuws |

Pressebild2016_900x600px_RGB

Transportbotschafter e.V. heeft positieve tussenbalans

Juli 2012 riep TimoCom ( vrachtuitwisseling ) de imagocampagne ‘Die Transportbotschafter’ (transportambassadeurs) in het leven, waar eind 2012 het zelfstandige non-profitbedrijf Transportbotschafter e.V. uit ontstond. Sindsdien zet de vereniging die in Erkrath bij Düsseldorf is gevestigd, zich in voor meer acceptatie voor vrachtwagens, een beter imago voor de branche en veiligheid op de Duitse wegen en de tussenbalans is positief.

 

Een dag op kantoor begint voor Alexander Schröder met het openen van zijn e-mail. Hij heeft de leiding over de organisatie van de activiteiten van de vereniging en is daarom de eerste contactpersoon voor externe aanvragen. Hij krijgt bijna elke dag bestellingen binnen voor gratis stickers voor auto’s en vrachtwagens voor de campagnes ‘Hand in hand door het land’ en ‘Let op: dode hoek!’. De vereniging heeft sinds 2013 in totaal 36.400 stickers gemaakt en daar zijn er momenteel nog maar 2.000 van over. “Daar zijn we erg trots op”, aldus Schröder. “Het is een groot compliment te weten dat er in Duitsland duizenden voertuigen rondrijden met deze belangrijke boodschappen.” Voor een deel plaatsen steeds dezelfde mensen grote bestellingen en geven de stickers aan collega’s die ze onderweg bij wegrestaurants tegenkomen en vragen daarbij de boodschap verder te vertellen. “Hieruit blijkt hoe belangrijk en vooral hoe nuttig ons werk is.”

 

Als we naar de evenementenkalender kijken die op de nieuwe website van Transportbotschafter e.V. te vinden is, constateren we dat het team van de vereniging er alles aan doet om het programma zo goed mogelijk uit te voeren. ‘Dodehoektraining’ duikt opvallend vaak op de kalender op. “Sinds we in de zomer van 2012 met onze TimoTruck de handen met een andere aanbieder van trainingen ineen hebben geslagen en de pers hierover begon te schrijven, zijn het aantal externe aanvragen enorm toegenomen”, zegt Schröder. “Binnen enkele weken werd ‘Let op: dode hoek!’ een begrip en dat is het nog steeds.” De vereniging heeft sinds 2012 meer dan 12.000 kinderen lesgegeven en levert daarmee een belangrijke bijdrage op het gebied van ongevallenpreventie. Eind april hebben ze op een evenement in Dormagen nog gehoord dat twee dagen eerder in een nabijgelegen dorp een fietser in de dode hoek van een vrachtwagen zat die rechtsaf sloeg en daarbij om het leven is gekomen, vertelt de vader van twee kinderen verder. “Je wordt er steeds weer aan herinnerd hoe belangrijk het is om te werken aan de preventie van dit soort tragische gebeurtenissen.”

Onlangs zijn er trouwens vier nieuwe leden aan het team toegevoegd die de titel ‘transportambassadeur’ mogen dragen. Claus Zimmermann (politie Kreis Neuss), Willi Kellershohn (expediteur Kellershohn GmbH & Co. KG), Frank Rattay (transportadviseur), Tanja Etzrodt (politie Keulen) en de transportambassadeurs ondersteunen elkaar vanaf het begin elkaar bij ‘Dodehoektrainingen’ en andere acties betreffende verkeersveiligheid. “Deze stap was dus een logische consequentie van de zeer goede, zeer succesvolle samenwerking en een bedankje van ons aan al onze partners”, aldus Alexander Schröder.

 

De vereniging is al net zo succesvol in het verspreiden van het programma via de Facebookpagina met ca. 9.900 volgers. Vooral inhoud met betrekking tot de hoofdcampagne ‘Leven met vrachtwagens’ staan garant voor een hoog aantal clicks en reacties. Met de fotoserie ‘Zonder vrachtwagens is alles leeg’ kunnen de gebruikers per seizoen bekijken wat we zonder vrachtwagens moeten missen in ons dagelijks leven. Er zijn sinds 2014 negen onderwerpen gepubliceerd en ze werden vaak bekeken met tot nu toe 250.000 clicks. Maar nog succesvoller is een videoserie met de hashtag ‘#LKweg’ uit augustus en september 2015. Daarin doen de transportambassadeurs in het kader van een fictief nieuwsprogramma verslag van een fictieve vrachtwagenstaking en de consequenties hiervan voor de economie en maatschappij. Uit de 619.000 views en deels controverse discussies onder de video blijkt hoe gevoelig het onderwerp ligt voor de branche en hoe nodig het binnen de branche is op het imago op te poetsen.

 

“We gaan verder”, is het gemotiveerde antwoord van Alexander Schröder op de vraag hoe het met het oog op de goede tussentijdse evaluatie verdergaat. “Er is niet alleen veel interesse voor ons werk vanuit het publiek, maar ook vanuit de media. We willen natuurlijk ook in de toekomst inspringen op de interesse van deze verschillende doelgroepen.” Daarbij kunnen we bijvoorbeeld denken aan een plan om een trainingsconcept voor de ‘Dodehoektrainingen’ te testen en op de lange termijn in verschillende regio’s te gaan uitvoeren. Bovendien moet er meer aandacht worden besteed aan de succesvolle Facebookcampagnes en daarmee de focus worden gelegd op het oppoetsen van het imago van de branche. “Het beeld dat het grote publiek heeft van vrachtwagens, is helaas vaak negatief”, weet Schröder. “Het is daarom erg belangrijk dat we doorzetten en dit beeld met positieve input proberen te veranderen.”

 

Meer informatie over Transportbotschafter e.V. vindt u op www.transportbotschafter.de.