Author: | Category: Transport Nieuws |

Unbenannt

Een expediteur kent het maar al te goed: ’s Ochtends vroeg de telefoon tegen het linker oor geklemd, pen en blocknote in de rechter hand om snel in- en uitlaadlocaties te kunnen noteren, het faxapparaat voor de order binnen handbereik, talloze telefoontjes, die merendeels niets opleveren en nauwelijks tijd voor een bak koffie. Dat is ook bij expeditiebedrijf Spedition International Forwarding Ltd (IFL) alledaagse routine. Maar toch verschilt daar de situatie van die bij andere traditionele expediteurs, want de medewerkers hebben alle tijd om een stukje verder te kijken dan hun neus lang is.

Expeditiebedrijf IFL is een moderne, ruim 60 medewerkers tellende onderneming met hoofdvestiging in het Engelse Birmingham. De core business bestaat uit het verlenen van transportdiensten naar alle Europese landen. Deze worden ofwel uitgevoerd door de eigen vervoerders of uitbesteed aan externe transporteurs, waarmee sinds jaren worden samengewerkt. Elf jaar geleden begon men de blik te verruimen en gebruik te maken van de vrachtuitwisseling TC Truck&Cargo® van TimoCom. Bijna dagelijks maken de medewerkers van de expediteur van dit online platform gebruik om de beschikbare capaciteiten zo optimaal mogelijk te benutten. Daarnaast wordt ook het transportregister TC Profile® ingezet om sneller met bestaande business partners in contact te treden. Langs deze weg werden nieuwe partners gevonden en kon het bestaande netwerk verder worden uitgebreid. Bovendien beschikt IFL over opslagcapaciteiten, die ook in de opslagbeurs van TimoCom worden aangeboden. En van dat aanbod maken juist in de Midlands bedrijven keer op keer dankbaar gebruik.

De efficiënte benutting van de vrachtuitwisseling levert de medewerkers van IFL een flinke tijdwinst op. Vanuit de doelstelling, altijd een stap op de concurrentie vooruit te zijn, slagen zij erin om nieuwe werkstappen te ontwikkelen. Een aantal medewerkers legt zich bijvoorbeeld toe op sociale media. De sociale media platformen worden niet alleen gebruikt om actuele informatie rond de eigen onderneming te verspreiden, maar er worden ook vertrouwelijke informaties of bijzondere transporten gepubliceerd. Door de grote affiniteit van IFL en zijn medewerkers met het web is het niet meer dan logisch dat het online-platform van TimoCom alle aandacht krijgt en optimaal wordt benut.

IFL heeft een eigen Facebook pagina, een LinkedIn profiel, een klantennieuwsbrief en een eigen ondernemingsblog. Verkoopleider Andy Grub zegt daar het volgende over: Wij zijn op de sociale media kanalen zo actief om nog nauwer met potentiële belangstellenden in contact te komen dan we al doen. Wij proberen om alle kanalen met elkaar te linken. En dat leidt daadwerkelijk tot meer opdrachten, omdat men ons al kent via het web.

Omdat ook TimoCom nieuwsbrieven, Facebook, Xing, Google Plus en Twitter voor z’n communicatie inzet, willen beide bedrijven een onderlinge koppeling realiseren. Ondernemingswoordvoerder Marcel Frings van TimoCom ziet hier een aantal aanknopingspunten: „Gezamenlijke projecten met IFL behoren wat ons betreft zeer wel tot de mogelijkheden. We kunnen bijvoorbeeld links uitwisselen of samen bepaalde thema’s uitwerken. Dat potentieel gaan we bekijken.“

Twee moderne bedrijven laten zien dat het tegenwoordig op meerdere manieren zinvol is om de vele voordelen van het internet voor zichzelf te benutten.